چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کد خبر: 335919
۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
89

ویژه‌نامه تحلیلی، دفتر پژوهش موسسه فرهنگی هنری «رصد» در بیست و ششمین شماره خود با تدوین پرونده‌هایی به کاوش پیرامون نقش حوزه‌ در نظام اسلامی و بایدها و نبایدها در این عرصه و بایسته‌های تبلیغ و لزوم حضور حوزه در عرصه‌های جهانی پرداخته است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه، در این ویژه نامه طی گفت‌وگوهایی با حوزویان به بررسی و تحلیل جایگاه حوزه  و نقش فقه در نظام حکومتی و کارکردهای حوزه توجه شده است.

ایجاد مجالس افتاء برای فقه حکومت در گفت‌وگو با آیت‌الله خلخالی ، از درس قانون اساسی تا درس خارج موضوعی در مصاحبه با آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی، و نیز گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین فرجام مدیر اجرایی حوزه خراسان تحت عنوان وحدت‌بخشی برای تمدن‌سازی از عناوین شماره اخیر رصد می‌باشد.

تعامل هر چه بیشتر حوزه علمیه با نظام اسلامی و آماده‌سازی طلاب برای ورود به این عرصه مستلزم تغییراتی در روی‌کردها و برنامه‌های آموزشی حوزه علمیه است ، ماهنامه رصد با انعکاس میزگردی از حجج‌اسلام مهدی ارفع و پژمان فر تحت عنوان آیا ظرفیت آموزشی حوزه پاسخگوی نیازهای نظام هست؟ بررسی و واکاوی این امر پرداخته است.

گزارشی از حوزه‌های علمیه سفیران هدایت و راه‌اندازی آن در حوزه‌های علمیه خراسان و لزوم توجه به تبلیغ جهادی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ماندگاری دو عنوان درج شده در این شماره رصد می باشد.

غفلت از فقه اکبر در سایه محوریت فقه و اصول در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد مدنی، عنوان مطلبی است که به مسئولیت حوزه و توجه رسالت واقعی حوزه‌های علمیه پرداخته است  که در آن تصریح شده است   : حوزه‌های علمیه باید طلاب را به طور تخصصی برای امور مختلف تربیت کنند گروهایی باید درباره بهائیت، وهابیت، مسیحیت تصوف و مطالعه کنند و هر کسی باید در یک زمینه فعالیت کنند طلاب را باید متناسب با زمان تربیت کنند.

تحول در کلام و اصول پیش نیاز تحول در فقه تفقه در مقیاس جهانی و نیز حوزه و منشور مبارزه با فرقه‌های انحرافی از دیگر عناوین درج شده در این شماره رصد است.

بیست و ششمین ویژ‌ه‌نامه رصد از سوی موسسه فرهنگی هنری خراسان با مشارکت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با مطالب متنوع پیرامون حوزه‌های علمیه منتشر شده است.

علاقه‌مندان با تلفن 7009202-0511 تماس بگیرند و یا به نشانی مشهد بلوار شهید صادقی کوچه 18، پلاک 25 ساختمان شماره 5 مراجعه کنند .

پایگاه اینترنتی www.rasad.org در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha